“Det krävs mod att fullfölja drömmar”

Alla inlägg under juli 2013

Av Henriette Ståhlberg - 12 juli 2013 10:24

Skrev ett inlägg igår, men det verkar inte vara publicerat, men när jag skriver från mobilen får man räkna med sådana saker. Det jag skrev var i alla fall att Norge spelade mot Island i damernas EM, där det blev 1-1. Jag undrar om det kommer vara lika mycket hat mot Norges damer som det var mot Sveriges damer. Anledningen till att jag undrar om just Norge är för att de var favoriter på samma sätt som Sverige var mot Danmark. Jag tror inte de kommer få så mycket hat, i Norge brukar folket inte ta i lika hårt efter en dålig match. Tyskland spelade mot Holland igår också, där Tyskland var så stora favoriter så det fanns inte, men Holland bet emot bra, och det blev 0-0. Så oavgjort är grejen, får se hur det går idag mellan Frankrike och Ryssland och mellan England och Spanien. Sen så spelar Sverige mot Finland imorgon, och snälla inget näthat denna gång!

Hmm

Av Henriette Ståhlberg - 11 juli 2013 13:06

Jag vet inte hur folk tänker. Efter att Sverige spelade oavgjort mot Danmark igår, behandlas de som skit. Vad fan tänker folk med när de kallar dem för "jävla kossor" och "lesbiska horor"? Vad får en människa att ens säga nått sånt, att ens tänka tanken? Lotta Schelin har fått mycket skit på sig från när hon missade straffen, eftersom hon har sätts som en väldigt viktig del i laget. Men på riktigt, alla spelare är viktiga. Som Anton Hysen sa förrut "Det finns inte ett enda framgåbgsrikt lag som består av 11 målvakter." Och det är så sant. Hela damlaget kan inte bygga runt Lotta Schelin på samma sätt som att inte hela herrlaget kan byggas kring Zlatan. Båda är viktiga spelare och lagkaptener, men det ger ingen rättighet att nu i detta fall Lotta, att vara elak emot henne, och säga ord som gör ont inne i henne. Hon kan säkert hålla masken utanpå, men ingen vet hur hon känner. Hon kanske kände en stor ångest efter den missade straffen, då blir det fan inte bättre av att alla säger elaka saker. Det är fan vuxenmobbing som de håller på med, och det är lika otillåtet som när man mobbar någon i skolan. Fy på er som gör det. Jag vet inte vad som går på i huvudet när man säger sådana saker, och jag anser att det vore mycket bättre om vi runt omkring släpper på kraven, var besviken om det går åt helvete, men säg inte massor utav idioti saker, prata med din kompis om det, men håll spelarna och resten av Europa i det här fallet utanför det. Journalister är också experter på att få spelarna att känna sig värdelösa. Som Charlotte Rohlin igår, hon sa att hon trots allt var nöjd med en poäng, men reporten i fråga började då snacka om straffarna, för att få Charlotte att inse att det var dåligt och allt annat dåligt. Så snälla, tänk efter innan ni öppnar munnen och säger elaka saker, vi vet inte hur det känns.

Av Henriette Ståhlberg - 11 juli 2013 00:48

Damernas fotbolls EM i Sverige startade idag (igår) och först spelade Finland mot Italien där det blev 0-0. Sedan Sverige mot Danmark, 1-1. För att börja någonstans, Sverige gjorde inte en bra match, Nilla Fischer gör ett mål, så det var bra, och Kristin Hammarström är grym i målet även om nollan spräcks. Men de fick två straffar också. Lotta Schelin tar den första, missar. Kosovare Asllani missar den andra. Men det jag reagerar på är den press journalister sätter på Lotta, hon blev inte väl bemött efter missen. Men om jag får säga min sak, det var grymt tråkigt att Lotta brände en straff, men det kommer öppna våra ögon på ett annat sätt. Det kan varit bra att hon missade så vi inser att Lotta Schelin också är människa, också gör misstag. Nog för att hon är en viktig del i lagen, men den press journalister har är fan större än hennes egen, lagets och Pias, så varva ner. Hon är inte ett helgon som aldrig göra misstag, det hoppas jag straffmissen bar med sig, och inte "hur känns det?" frågor bara. När Kosovare missade så bevisade det att de också har nerver, de är nervösa, men vad fan, i publiken sitter typ 50 tusen människor, och de flesta hejar på Sverige, klart att de blir nervösa, det är mänskligt. Så jag önskar att någon journalist kunde ta steget och inse att de egentlugen förmedlar hat och mänder av press och att fler därmed kan varva ner och låta dem andas. Så om Lotta och Kosovare ska ta med nått från de missade straffarna är det att de visade att de är människor, och har dåliga dagar och nerver.

Av Henriette Ståhlberg - 6 juli 2013 22:04

Jag är extremt frånvarande. Men jag struntar i det och fokuserar på dagens friidrott. Eller i alla fall på höjdhoppet!

Ebba Jungmark slog nytt säsongsbästa med 1.85, må vara inte så högt men tidigare i år gjorde hon säsongens första tävling där inget stämde.
Emma Green Tregaro hoppade 1.92, vilket var okej.
En amerikanska kom tvåa efter att ha tagit 1.98 i första försöket.
Anna Tjitjerova (förlåt för stavning) vann på 2.01, och är grym!!
Blanka Vlasic kom trea, och anledningen till att jag tar upp henne sist är för att jag måste säga lite extra. Hon var ju överlägsen förut, men förra året skadade och opererade hon hälsenan. Idag hoppade hon 1.98 och borde i min åsikt vara nöjd. Men hon var jätteledsen när hon rev ut sig på 2.01 Men att ha varit så skadad som hon vart och gjort comeback och kommit, 1,3,5,3 får väl räknas som en kanon comeback och ryskorna ska se upp i VM på hemmaplan.

Det är klart jag hoppas Ebba och Emma hoppar bra, men av internationella utmanare hejar och hoppas jag på Blanka. Jag har alltid gjort det. Jag minns OS i Peking 2008, då vann Tia guldet över Blanka, och jag blev så arg, så där försvann allt bra med Tia ur mitt huvud och hjärta. Må låta elak, men nu önskar jag jämt henne otur.

Presentation


Alla glada tårar och alla ledsamma tårar. Alla motgångar och alla framgångar. Alla medaljer, men också alla besvikelser. Denna blogg tar dig in i detta. Denna blogg berättar också hur det går i olika sporter, för de som är på elitnivå!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Ord

  Who said Second place is just the first loser?

  "Det krävs mod att fullfölja drömmar"


Ovido - Quiz & Flashcards